|
4. jochaanáan 'èl shevá' haqqehielót 'ashèr be'asjáah: 'chèsèd weshaalóom laachèm mee'éet hahowèh wehaajáah wejavó oemmee'éet shevá' haaroechót 'ashèr liefnéej kiess'ó…. 4. Johannes aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: " Genade zij jullie en vrede van Hem Die is en Die was en Die komen zal en van de zeven geesten die voor Zijn troon zijn… |
In Asia, wat nu West-Turkije heet, bevonden zich de zeven gemeenten, die Johannes moet groeten in de naam van 'Hem Die is en Die was en Die komen zal '. Die groet klonk nét iets anders dan de groet, waarmee men in Israël bekend was. Er werd daar, sinds Mozes, altijd gesproken over God, Die is en Die was en Die wézen zal….. maar het woord 'wezen' of 'zijn' is hier, in Openbaring, KOMEN geworden. God kómt straks - voor de tweede keer- in en door Zijn Messias- naar de wereld toe, al heeft het grootste deel van de Israëlieten die Messias tijdens en na Zijn leven in hun midden in het geheel niet als zodanig herkend en dat ondanks het feit, dat het volk toch al zoveel eeuwen vurig om Zijn komst gebeden had. Toen Mozes indertijd geroepen werd om het volk Israël uit de slavernij in Egypte te bevrijden en het mee te nemen naar het Beloofde Land, maakte God Zich aan hem bekend als: JHWH: Ik ben erbij Ik ben er Of.. kortweg: IK BEN. In verleden, heden en toekomst, ja, voor eeuwig, is Hij de grote IK BEN. En nu worden de zeven gemeenten in Asia namens deze eeuwige God begroet met… in het grieks: charis ( =genade) en in het hebreeuws: chèsèd ( = liefdevolle welwillendheid) en met shaloom (=vrede). Dit gebeurt ook mede namens de zeven geesten die voor God's troon zijn … dat is de Heilige Geest, in al Zijn facetten en met al Zijn gaven. De Heilige Geest is niet alleen bij en in de gelovigen op aarde, maar bevindt Zich tegelijk ook voor God's troon, om Zijn bevelen uit te voeren. Weer dat getal zeven! In de oude tabernakel, het tentheiligdom, en later ook in de tempel, stond een grote, zeven-armige kandelaar: die beeldde eveneens de volheid van de Heilige Geest uit. In de apocriefe ( niet in de Heilige Schrift terechtgekomen) boeken is sprake van zeven aartsengelen: Michaël, Gabriël, Rafaël, Uriël, Raguël, Sarakaël en Remiël. In de Bijbel zelf worden overigens alleen Michaël en Gabriël genoemd. Hoe komt het getal 'zeven' tot stand? Het getal van de aarde is vier: vier windstreken, vier seizoenen. Het getal van God is drie: Vader, Zoon en Heilige Geest. Samen is dat zeven - het wordt pas goed op aarde als God daar Zijn werk gaat doen, als alles er goed en nieuw wordt gemaakt. Nu staan God's oordelen op het punt om te komen over een wereld, die Hem meer en meer afwijst. Pas als die grote schoonmaak achter ons ligt zal het hier een hemel op aarde worden en eerder niet. Natuurlijk zijn de oordelen zoals Openbaring die beschrijft meer dan vreselijk, maar ze zijn tegelijkertijd ook een noodzakelijk instrument om de wereld te helen ( weer heel te maken), want heel veel hier is meer dan ziek. Al het onrecht zal - na deze verschrikkelijke tijd - ophouden te bestaan. De oude orde ( de wereld die leeft zonder God en Zijn wil ) wordt dan definitief uitgewist en heeft dan geen bestaansrecht meer. Daarom zegt de profeet Amos : "O, zij die het recht in alsem verkeren en de gerechtigheid ter aarde nederwerpen! "( Amos 5:7) "Zij haten in de poort wie opkomt voor het recht En verafschuwen wie spreekt in oprechtheid. Daarom - omdat gij de geringe vertrapt en hem geschenken in koren afperst,- ook al hebt gij huizen van gehouwen steen gebouwd, gij zult er niet in wonen; ook al hebt gij kostelijke wijngaarden geplant, gij zult er de wijn niet van drinken. Want Ik weet, dat uw overtredingen vele zijn en uw zonden talrijk, - gij die de rechtvaardige benauwt, die losgeld aanneemt en die de arme in de poort terzijde dringt. Daarom zwijgt de verstandige in die tijd, want het is een boze tijd." ( Amos 5: 10 tot en met 13). "Als God bestaat", zeggen ongelovigen én gelovigen soms: "waarom treedt Hij dan niet op? Waarom zegt Hij niet een keer keihard " Nee" ? Wel, het boek Openbaring vertelt in detail hoe en wanneer Hij " Nee" gaat zeggen over alle zaken die Hij nooit bedoeld en gewild heeft. God begint met een aanval op de situatie in de kerken, want het oordeel begint - altijd- bij het huis Gods, waar ze tenminste weten kunnen wat de wil van God is. Pas daarna komt de ongelovige wereld aan de beurt. Waren er daar in Asia/Turkije, nu echt maar zeven gemeenten? Nee hoor.. er waren er veel meer, maar deze met name genoemde zeven kerken ( daar heb je het getal van de volheid van God weer) verwijzen naar aspecten van de totale kerkgeschiedenis, die zich hierna, tot aan de voleinding, ontvouwen zou. De zeven brieven zijn dan ook niet uitsluitend bestemd voor deze letterlijke zeven plaatselijke kerken, maar ze geven een beschrijving van - en zijn een geestelijke steun in de rug voor- álle christelijke kerken, die op aarde zullen zijn tot aan de tijd dat Jezus wederkomt. O Heer, Uw onweerstaanbaar Woord drijft rusteloos de eeuwen voort wat mensen ook verzinnen. En waar de weg onvindbaar scheen mochten wij - door geloof alleen - de tocht opnieuw beginnen. Gij hebt de vaderen bevrijd en uit het diensthuis uitgeleid naar 't land van melk en honing. Hervorm, herschep ook ons geslacht, opdat het door de wereldnacht de weg vindt naar Uw woning. ( lied 305, het Nieuwe Liedboek voor de kerken). |